Faglig plattform


Gestaltterapeut, Gestaltpraktiserende i Organisasjon (Norsk Gestaltinstitutt, Høyskolen)
Gestalt er en retning innen den humanistiske psykologien og ble grunnlagt av det tyskfødte psykoanalytikerne Laura og Fritz Perls sammen med amerikaneren Paul Goodman på slutten av 50 tallet. Gestalt bygger bl.a. på gestaltpsykologiske teorier og ideer fra eksistensiell-fenomenologisk filosofi. For oss Skandinaver er Søren Kierkegaard den mest kjente aktør innen denne retningen.

"Å gestalte" betyr ganske enkelt "¨å danne meningsfulle helheter". Grunnleggende ideer i gestalt er at hvert menneske selv er ansvarlig for sine valg og handlinger innenfor de begrensninger omgivelsene gir. Gestalt brukes til å bevisstgjøre individet på hvordan man vil forholde seg til de vilkår man har og slik ta ut sitt potensiale. Vi har alle innlærte mønstre i vår adferd som jevnlig kan tas opp til vurdering.

Gestalt praksis er utviklede metoder for å bevisstgjøre individer, team og større systemer på følelser, behov og handlinger slik at de tydeligere kan erkjenne og se sine mønstre. Denne bevisstgjøringen skapes gjennom samtale, tilbakemeldinger i gruppe, gruppearbeider, eksperimenter og rollespill. Først når innsikt er etablert og har sunket inn, kan endring inntre!

Master Practitioner NLP Nevro Lingvistisk Programmering (Nordic coach & NLP academy)
NLP ble utviklet i USA i 70-årene av Richard Bandler (matematiker) og John Grinder (professor i lingvistikk). De jobbet sammen ved University of California tidlig i 70-årene og stilte seg spørsmålet ”hva er forskjellen mellom noen som er kompetent og noen som er fremragende kompetent innen de samme ferdigheter?” Bandler og Griner valgte å modellere tre meget dyktige terapeuter med ulike bakgrunn. Fritz Perls (gestaltterapi), Virginia Satir (familieterapi) og Milton Erickson (psykiater som er opphavsmannen til Ericksonian hypnotherapy). En populærbetegnelse på NLP er at metodene fungerer som en ”brukermanual for vår hjerne”.

Certified Practitioner in Brain and Behaviour change (International Teaching Seminars, Professor Patricia Riddel)

Vi lærer stadig mer om hjernen og hvordan vi kan lære oss å hente ut våre ressurser. Denne kunnskapen er av største betydning for å vite hvordan vi best tilrettelegger for ønsket utvikling.

Kort og godt – endring blir enklere når vi vet noe om hvordan hensiktsmessige hjernenettverk kan styrkes og hvordan uhensiktsmessige nettverk kan dempes.